Vrijdag 15 Februari. Verhuis van Hotel Signature naar Privé woning in Tamboerskloof.

P11000758u30. Ontbijt in het pompeus interieur van Restaurant Vivaldi.

P1100067Keuze genoeg van broodjes, koekjes, charcuterie. Vanaf morgen meten we (Hilde)  zelf het ontbijt verzorgen. We laten ons nog eens gaan…

P1100076Eenmaal uitgecheckt in het hotel belt de receptie een taxi op. Een goedlachse man Jean-Paul staat twee minuten later voor de deur. Bagage laden en wegwezen. Jean-Paul is afkomstig uit Ruanda en spreekt perfect Frans.

P1100083“Waarheen?” vraagt Jean-Paul. Het antwoord hierop is niet evident. Voor de volgende vier dagen verblijven we in de villa van een kennis van een vriend. Maar het adres welke we kregen is wat onduidelijk. Tamboerskloof – Leeuwendal crescent- Gardens. Welk woord staat voor de gemeente, welk woord staat voor de straat? Wij weten ook dat het aan de voet van de tafelberg ligt, dicht bij de plaats die naar de kabelbaan leidt. Met deze uitleg gaat Jean-Paul zijn IPhone te lijf en binnen de minuut roept hij triomfantelijk “Trouvé!” Wij bellen nu de contactpersoon op, Mevrouw Karen, die ons de sleutel zal overhandigen.

P1100081Op het einde van de rit wordt het toch nog een kluwen door kronkelende en steile straatjes, maar iets voor elven poseert Jean-Paul ons aan het ingangspoortje van de villa.

P1100080Leeuwendal 2. Dit wordt ons verblijf voor de vier volgende dagen.

P1100077Jean-Paul poseert nog efkes voor de foto, overhandigt zijn visitekaartje, en zegt dat we hem om het even wanneer mogen oproepen. Wij maken alvast een afspraak voor maandag 18 februari om 10u30. Dan moeten we immers naar het Europcar bureau gevoerd worden om een huurauto af te halen.

P1100366Intussen is Juf Karen ook aangekomen. Een heel vriendelijk juffrouw, die ons de sleutels met de nodige uitleg overhandigt. Immers, elke deur hier is dubbel; eenmaal de gewone deur en eenmaal een traliedeur. Kwestie van de veiligheid.

IMG_1056We krijgen het volledige gelijkvloers ter beschikking. Alles super ruim. Een modern uitgeruste keuken, mooie douchekamer…

P1100078…en een leuke slaapkamer. Juffrouw Karen overstelpt ons nog met een pak weetjes over zowel de villa als over de wijk Tamboerskloof.

IMG_4300Rustige, stijl omhooglopende straten met chique, oude Victoriaanse huizen vormen het straatbeeld van Tamboerskloof, de oudste woonwijk van Kaapstad. Wat je bij de eerste aanblik niet zou vermoeden; er valt hier best heel wat te beleven. In zoverre Karen. We hopen dat we dit in de komende dagen zullen ondervinden.

IMG_1058Ik installeer mij voor een paar uurtjes in een hoekje van de living. De WiFi werkt uitstekend, dus kan er à volonté geblogd worden. Intussen gaat Hilde van het milde zonnetje genieten in het piepklein tuintje. Rond 16 uur wil Hilde wat koffie, melk, koekjes en weet ik veel gaan kopen naar het nabijgelegen winkeltje, maar owee… dat valt niet mee. Met geen enkele van de vier sleutels is het slot van de traliepoort langs de straatkant ook maar één millimeter te bewegen. Na minutenlang proberen zit er niets anders op dan Juffrouw Karen terug op te bellen. Binnen de vijf minuten staat Karen aan de deur met een reservesleutel en met een spuitbusje smeersel/ontroester (WD40). Tweemaal spuiten… klein beetje wachten, en yoep… de sleutel draait in het slot als in de boter. Danke Karen! Hilde kan nu naar het winkeltje en binnen de kortste keren is ze terug en staat de koffie gezet op ons terrasje. P1100082Omdat we vanmiddag niets verorberd hebben opteren we om vanavond vroeg te gaan dineren. Restaurant Bacini werd ons door Karen als excellent aangewezen. Het ligt op ongeveer één kilometer van hier, en we besluiten om te voet door te gaan, en vanavond in het donker voor alle veiligheid met de taxi terug te keren. En één kilometer is niet zo ver, ware het niet dat het ongelofelijk stijl klimt. In een klimrit van de Tour de France zeker 1ste categorie. Gelukkig kunnen we ongeveer halfweg wat uitblazen om een tekst te ontcijferen die aan een elektriciteitspaal is vastgemaakt. Op die plaats moet een hond iets “walglik” gedaan hebben en er wordt gevraagd dit op te kuisen.

P1100088Iets verder kunnen we nog een stopje inlassen, maar hier begrijpen we niet wat men met deze tekst bedoelt. Hoe kan een haarsnit nu uw leven redden?

OLYMPUS DIGITAL CAMERATegen dik 18 u kunnen we aanschuiven op het overdekt buitenterras van Bacini’s. We zitten hier bij een Italiaan, dus bestellen we Italiaans. Spaghetti frutti di mare en pizza margarita. Lekker en leuke ambiance.

P1100098Recht tegenover onze Bacini’s ligt de Bicycling Club, ook een restaurant. Die studentenkeet zit afgeladen vol. De tafeltjes staan opgesteld tot over het volledige trottoir. Er staat er zelfs eentje tussen de geparkeerde wagens.

P1100097Tegen 19u30 hebben we afgerekend. Het is absoluut nog niet donker, en we beslissen om toch maar te voet terug te keren. We passeren nog een voedingsshop (7 eleven) die 7 dagen op 7 open is van 8 uur ’s morgens tot 23 u ’s avonds. Dat zou in België niet mogelijk zijn. Hilde loopt er nog vlug binnen om wat proviand bij te halen voor ons ontbijt van morgenvroeg. Het is  bijna volledig  donker voor we ons huisje bereiken, en we zijn dus blij dat we zonder kleerscheuren aankomen. Nog een uurtje napraten, internetten, bloggen, en… beddeke binnen. Slaapwel.