Zondag 27 Januari. Van Mthatha naar East London. (235 kilometer).

P1077502Als naar gewoonte ontbijt om 9 uur. Een laatste maal genieten van het heerlijk buffet in ons “Mayfair” hotel.P1077503Daarna afrekening bij de lieve receptiejuffer.

1 IMG_3800Daarna de baan op naar onze volgende locatie East London.

P1077505Het grootste deel van onze verplaatsing loopt over autostrade. Het landschap is niet spectaculair al was het niet dat we hier en daar een dichtbevolkt dorp zien opduiken.BluBendLogo2

De TomTom GPS leidt ons feilloos tot aan de deur van onze B&B “Blue Bend”.

107709De huisbazen schijnen vandaag afwezig te zijn, en hun taak wordt overgenomen door een statige zwarte madam. Zij legt ons op kordate manier het huisreglement uit. Onze kamer ligt op de verdieping en we beschikken over een terras met zicht op zee.107706Mooi uitzicht vanop ons terras. Luc denkt langs het strand een restaurantje te bespeuren. Het is al bijna 14 uur en onze innerlijke mens is al een tijdje aan het protesteren. Dan maar vlug de koffers afkappen en de weg op, op zoek naar dat restaurantje.DSC00082Het restaurantje in kwestie schijnt een privé surfclub te zijn. Maar daar tegenover ligt een cafetaria waar we een pannenkoek of een quiche kunnen krijgen. We opteren dan maar voor die optie.

DSC00108Nu zijn we klaar voor een strand- en/of dijkwandeling. Het is hier overal superdruk en verschillende straten zijn afgezet met betonblokken. We zien een grote tent afbreken en iets verderop staat een vrachtwagen met honderden fietsen. En wat blijkt nu? Gisteren heeft hier een IRONMAN triatlon plaats gevonden. Vandaar…IMG_3852

We bemerken ook een leuk restaurantje “GRACIA” waar we misschien vanavond naar toe kunnen. Een straat parkwachter komt vragen of hij onze wagen niet eens onder handen mag nemen. Onze Toyota is inderdaad heel vuil, en dus laten we de man maar doen. Intussen kunnen we bij Gracia van een koffietje genieten en een reservatie maken. Dit laatste lukt voorlopig niet; het restaurant is vanavond immers overboekt wegens die Ironman triatlon. Alhoewel… de vriendelijke serveuze Zizo vindt ons zeer lief (hoe kan het ook anders?) en ze hoopt dat ze straks met beter nieuws kan komen.DSC00101Intussen is onze carwasher aan het frotten alsof zijn leven ervan afhangt. Vanop ons koffieterrasje hebben we zicht op zijn activiteiten. Wanneer we vragen om te mogen afrekenen voor onze koffie komt Zizo triomfantelijk melden dat ze het toch kon flikken om voor ons een tafeltje te versieren voor vanavond.DSC00109Onze carwasher is intussen nog steeds niet klaar. Hij wast niet alleen de de velgen, maar ook de volledige banden moeten eraan geloven. In afwachting maken we dan nog maar een wandelingetje op de dijk.DSC00112Onderweg enkele leuke tafereeltjes… DSC00106Hilde heeft hier een mooie design saccoche kunnen op de kop tikken. En of ze er content mee is…DSC00104Als we terugkomen aan onze auto staan de ruitenwissers nog recht, maar de auto is zo goed als klaar. ’t Is precies een spliksplinternieuwe. Voor zowel bewaken als kuisen van de auto komen we er vanaf met 100 Rand, zijnde ongeveer 7 Euro. DSC00089We gaan een paar uur uitrusten naar onze B&B, en vanvond keren we terug naar de Grazia. Enig opzoekingswerk op internet leerde ons dat dit wel één der beste adresjes is van East London. Op de trappen ernaartoe zijn enkele Afrikaanse dames een fotosessie aan het houden. Immer hulpvaardig als we zijn brengen we die madams enkele fototips bij. Waarvoor hun dank. DSC00118Wegens die Ironman triatlon zit het restaurant afgeladen vol. Maar ons beloofde tafeltje staat inderdaad gereserveerd. We kiezen voor scampis gewoon (3x) en scampis met curry (1x) en deze zijn overheerlijk. IMG_3844 bEen flesje La Motte Sauvignon Blanc maakt ons souper compleet. We zijn danig tevreden en we maken bij onze leuke serveuze Zizo een nieuwe reservatie voor morgenavond. Ditmaal geen probleem.

We druipen af rond 21u30. We rijden hopeloos verkeerd, maar we spreken onze TomTom aan, en deze leidt ons ongedeerd en veilig naar huis.